skip to Main Content

نرخ دیه در سال ۹۹

رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه ای ، نرخ و مبلغ دیه کامل انسان در سال ۱۳۹۹ را ابلاغ نمود. این مبلغ ، با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۸ مواجه بوده است . بر اساس این ابلاغیه ، ” در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی ‌های به عمل آمده ، قیمت دیه کامله در ماه‌ های غیر حرام از ابتدای سال ۱۳۹۹ ، مبلغ سه میلیارد و سیصد میلیون ریال تعیین می‌ گردد ” .

بر این اساس ، مبلغ دیه ای که برای سال ۹۹ تعیین شده است ، سیصد و سی میلیون تومان ( ۳۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ) خواهد بود که برای انسان کامل در نظر گرفته شده است و در صورتی که شخصی محکوم به پرداخت دیه ای معادل دیه کامل انسان محکوم بشود ، باید مبلغ سیصد و سی میلیون تومان دیه بپردازد که این مبلغ ، برای ماه های عادی یعنی ماه های غیر حرام می باشد .

همچنین ، طبق قواعد کلی ، مبلغ دیه در ماه های حرام به میزان مشخصی تغلیظ شده و افزایش می یابد که مبلغ تغلیظ دیه در ماه های غیر حرام ، معادل یک سوم دیه کامل انسان می باشد . از آن جهت که یک سوم دیه کامل انسان در سال ۹۹​ ( که سیصد و سی میلیون تومان تعیین شده است ) ، معادل صد و ده میلیون تومان می شود ، در ماه های حرام ، مبلغ صد و ده میلیون تومان ( ۱۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ) به نرخ دیه کامل انسان در ماه های عادی افزوده خواهد شد .

بنابراین جدول ، نرخ و قیمت دیه انسان در سال ۱۳۹۹ در ماه های حرام ، معادل چهارصد و چهل میلیون تومان ( ۴۴۰/۰۰۰/۰۰۰ ) خواهد بود . لازم به ذکر است که ماه های حرام به ماه های محرم ، رجب ، ذی الحجه و ذی القعده می باشند که در این ماه ها ، مبلغ دیه افزایش یافته و به اصطلاح تغلیظ می شود .

منبع:http://www.heyvalaw.com/

Back To Top